Joolz Geo – en recension

Joolz Geo Studio Gris

 

En solig dag i juli 2016 bara någon vecka efter att Elle fötts fick vi besök av Joolz säljare Sara och hennes dotter. En mer kunnig, sprudlande och härlig människa än Sara får man leta efter. De hade med sig en Joolz Geo, färgen heter Studio Gris. En grundlig genomgång av vagnens alla finesser fick jag och även mer kunskap om Joolz som företag. Under 9 månaders tid har vi sedan haft möjlighet att grundligt utvärdera vagnen och även prova den i både den undre ligg och sittdelsläget.

Det är extra roligt att prova en syskonvagn från Joolz då den första vagnen vi köpte var Joolz singelvagn Day. Våren 2014 när jag var gravid med Arvid dammsög jag marknaden efter vagnar som framtagits med ett lite mer medvetet helhetstänk. Vagnen vi föll för var Joolz Sense, en Limited edition med återvunna och ekologiska material.

Joolz – en holländsk pärla sedan 2004 Som företag är Joolz nytänkande och kreativt ut i fingerspetsarna. För varje vagn som registreras på deras hemsida planteras ett träd i Colombia. ”Birth forest” heter projektet. Ett annat exempel på företagets kreativa tänkande är att alla förpackningar som innehåller Joolz produkter även har ett annat användningsområde än just som kartong. De är också papperspyssel. Med hjälp av en sax får kartongen nytt liv! Jag och Arvid pysslade ihop några nya detaljer till hans rum.

Med hjälp av en sax får kartongen nytt liv! Jag och Arvid pysslade ihop några nya detaljer till hans rum.

Joolz Geo finns att köpa i tre utföranden alltefter vilka behov man har. Samma ramar och suffletter används till alla tre utföranden. Man byter helt enkelt tyget på ramen till sitt eller liggdel. Det skiljer lite i pris mellan de olika konfigurationerna men det går också att köpa till de olika delarna om man skulle vilja.

Mono = innehåller sittdels och liggdelstyg till den övre ”kojen” och XXL kundkorg. Detta utförande är framtaget för att användas av ett barn.

Duo = innehåller sittdel till den övre ”kojen”. Till den undre ”kojen”ingår både sitt och liggdelstyg och XXL kundkorg. Detta utförande är framtaget för att användas av ett syskonpar med åldersskillnad.

Twin = innehåller sittdel och liggdelstyg till både den övre och den undre”kojen”. XXL kundkorg, medföljer också. Detta utförande är framtaget för en familj med tvillingar eller en familj som vill kunna använda både ligg och sittdel på den övre ”kojen”.

Min upplevelse av Joolz Geo Duo  En vagn som helt tillfredsställer våra behov. Syskonvagnen är anpassad för en familj med två barn födda tätt mellan dem och som är mycket på språng. Redan dagen efter leverans inviger vi vagnen runt Lidingö centrum. Jag postar en bild på Instagram och får min första fråga om vagnsmodellen. Det märks att det finns en stor efterfrågan på alternativa syskonvagnar som inte är breda som en ladugårdsdörr. Nyfikenheten från andra är påtagligt när jag rullar Joolz Geo och då speciellt i duo-läget där Elle ligger under.

 

The look När jag och min man Andreas diskuterar vad vi gillar bäst med vagnen är det just känslan av kvalité och gedigna detaljer som kommer upp. Jag skulle också vilja säga att Joolz har de snyggaste vagnarna på marknaden! Det finns flera olika kollektioner att välja mellan och färgställningarna är välbalanserade och naturinspirerade. Det första jag imponeras av är vagnens utsökta konstläderdetaljer med quiltat mönster. Hos mig väcker det starka känslor av att vilja känna och klämma. Konstlädret på bygeln är fäst med en sorts korsstygnsmönster som löper längst med hela undersidan av lädret, en detalj som än mer förhöjer känslan av exklusivitet. Det quiltade plockas även upp inuti suffletterna på både den övre och undre korgen. Där är mönstret i ljust offwhite tyg. Även i den undre liggdelen är insidan av korgen fodrad med samma tyg. De olika färgerna och materialen på handtag, foder och vagn är i perfekt harmoni men med det där lilla extra. Tyget är också smutståligt och jag har ännu ej behövt rengöra några delar av vagnen.

Sufflett Suffletten på den övre sittdelen av Joolz Geo går att fälla i tre lägen och har fästen för en barnvagnsmobil. Rent estetiskt är suffletten otroligt snygg men rent funktionsmässigt är den lite i kortaste laget. Det finns en förlängningsdel att köpa som tillbehör, ett solskydd till suffletten som fästs enkelt med tryckknappar. Den är ett måste hemma hos oss! Suffletten till den undre sitt/liggdelen går att fälla i tre lägen. Även den är lite för kort och jag kompletterar gärna med ett parasoll när det är riktigt soligt. Den bakre delen av suffletten ner mot sittdelstyget är öppningsbart med kardborreöppning och förvandlas lätt till ett vädringsläge. Superbra under varma dagar! För Arvids del har jag först låtit honom somna i vagnen och sedan öppnat till vädringsläge då det annars blir för ljust och spännande för honom att kunna somna.

Vagnschassi Vagnens handtag är väl tilltaget och går att reglera i många lägen. Jag minns att mina första trevande frågor om vagn lärde mig att just Joolz vagnar passar ypperligt för de föräldrar som är lite längre än medel. En tvåhandsfattning på var sida om handtaget reglerar höjden genom att hålla in de två metallspännena för att korta eller förlänga handtaget. Superenkelt att förstå även för de som inte brukar rulla vagn. Även den övre sitt och liggdelen är högre än många andra vagnar och barnet hamnar då närmre föraren av vagnen. Det minns jag att jag gillade speciellt med vår första Joolzvagn när Arvid var nyfödd. Nu med andra barnet har Geons övriga kvalitéer vunnit över det faktum att Elle ligger längre ner när jag kör båda barnen.

När vi går på restaurang kan Arvid sitta kvar i vagnen och ställas tätt intill bordet utan att behöva byta till en barnstol. Sittdelen är så pass hög att han hamnar i bra nivå mot ett vanligt matbord. Bromsen aktiveras genom att pedalen på den högra sidan mellan bakhjulen trycks ned. För att lossa bromsen trycker man bara upp pedalen igen med foten. Vagnen kan bära sammanlagt max 40 kg. För att fälla chassit måste sittdelen vara framåtvänd. Man behöver inte ta bort kundkorgen. Använder man den undre ligg eller sittdelen ska denna plockas bort innan man fäller chassit. De främre hjulen viks in när chassit viks och man låser fast chassit med en spärr som sitter placerad vid vänstra däcket. Chassit är kompakt och stadigt både som utfällt och vikt. Jag upplever hela konstruktionen som gedigen, precis som jag vill ha den.

Hjul Bakhjulen på Joolz Geo är luftfyllda medan de bakre är punkteringsfria. En fin kombination tycker jag. Joolz vagnar är otroligt lätta att styra och så även denna. Man kan vända på en femöring. Framhjulen går att låsa i fast läge genom att enkelt trycka ner de grå knapparna som tydligt syns ovanför hjulen.

Joolz i MONO-utförande

Den övre sittdelen Sittdelar på Geon är lämpliga för barn från 6 månader med en maxvikt på 15 kg. Som monovagn med XXL korgen under kan man ha den övre sittdelen riktad mot eller från föraren. Den övre sittdelen kan justeras i tre olika lägen, sittande, halvt upprätt och liggande. För att justera lutningen krävs en tvåhandsfattning på vardera sidan om ramen. Man trycker in de två runda ljusa knapparna samtidigt som man ändrar lutningen. Sitsen är ergonomiskt utformad och fenomenalt bra för Arvid. Han sitter ordentligt med rumpan utan att glida ur. Även de gånger då jag slarvat med att spänna fast honom sitter han kvar i vagnen. Sittdelen är generöst tilltagen både på längd och bredd. Längst ner på ramen avslutas sittdelen med ett fotstöd.

Arvid som är 2 år och 5 månader mäter nu 88 cm och väger strax under 14 kg. Han har fortfarande plats att växa utan att den övre sittdelen kommer bli för liten för honom. Ryggstödet är långt och han sitter bra med benen i fotstödet. Nu när Elle är 9 månader nyttjar vi även den övre sittdelen till henne när Arvid är på förskolan.

Nu när Elle är 9 månader nyttjar vi även den övre sittdelen till henne när Arvid är på förskolan.

Ett exempel på en mycket uppskattad detalj är fästena för den övre sittdelen som fästs på vagnschassit. För att lossa sittdelen trycker man in de två fyrkantiga knapparna som är placerade under de runda knapparna (som styr lutningen). När man trycker in dessa två fyrkanter pressas sitsen uppåt en bit för att sedan lätt lyftas ur. Fästena har formen av en pil vilket gör att sittdelen lätt glider på plats ner i fästet när den ska på plats. Man behöver inte stå och måtta länge för att knäppa fast den. Till en början var både den runda och den fyrkantiga knappen relativt tröga vilket blev bättre med tiden. Den övre sittdelen har en swing-away bygel som gör att man endast behöver öppna ena sidan av bygeln för att få barnet på plats. Selen är en fempunktssele med ett grenbälte där resterande fyra selar ska fästas. Selen för axlar och midja på var sida om barnet ska paras ihop innan man fäster dem i grenbältet. Grenbältet har också ett skyddande tyg som kan fästas över spännet med en tryckknapp. Skyddet är mycket dekorativt. I ryggen på undersidan av sittdelen finns en dragkedja som öppnas för att kunna flytta selen i två olika höjdlägen vartefter barnet växer.

Varukorgen Joolz XXL korg tål en maxvikt på 10 kg vilket är väl tilltaget och mycket användbart hos oss. Korgen är maxad både i bredd och djup. Den slukar det mesta såsom jackor, väskor, matkasse, bärsele och har även bärhandtag vilket gör att jag kan fortsätta att använda den som förvaring även då jag lämnat vagnen. För att lätt komma åt grejerna i korgen kan man höja och sänka ena kanten på ramen i tre olika lägen. Praktiskt och användarvänligt!

 

Joolz i DUO-utförande

 

När vagnen används som syskonvagn kan den övre sittdelen endast användas framåt. Arvid var 20 månader då Elle föddes och det funkade fint att ha honom framåt då Elle låg i den undre liggdelen.

Den undre liggdelen Liggdelar till Joolz Geo är lämpliga för barn upp till max 9 kg eller tills de kan sitta upp själva, rulla runt eller ta sig upp på alla fyra. I skrivande stund är Elle 9 månader. Hon väger 7,3 kg och mäter 67 cm. Hon ryms fortfarande med råge i liggdelen men p.g.a. hennes rörlighet byter vi till sittdel så att vi kan spänna fast henne med selen. Till en början var det osmidigt att lägga ner Elle i den undre liggdelen. Med en nyfödd bebis ostadiga nacke och lite nervösa föräldrar på det kändes det som att vi hade svårt att lägga ner henne i liggdelen på ett smidigt sätt. Lösningen blev att lösgöra liggdelen från vagnen och lägga ner Elle i liggdelen vid sidan om vagnen och sedan fästa den på vagnen. Övning ger färdighet och snart gick detta på rutin. Ett tips är att alltid sänka ner handtaget till lägsta läget då man ska lossa eller fästa den undre delen eller XXL-korgen. För att fästa XXL korgen och den undre ligg och sittdelen krävs samma moment. Man håller i ramen på båda sidor och för in korgen/delen med en lätt uppåtvriden vinkel. Det finns 2 fästpunkter på varje sida. När de främsta fästpunkterna är rätt trycker man ner korgen för att höra klicket som bekräftar att delen är på plats. För att sedan lossa krävs igen en tvåhandsfattning där man med hjälp av pekfingrarna drar tillbaka en knapp som lösgör korgen/delen.

Den undre sittdelen Vi har alldeles nyligen bytt från undre liggdel till undre sittdel till Elle. Nu när hon är mer rörlig vill vi kunna använda selen för att säkerhetsställa att hon inte kravlar sig ur vagnen. Samma ram används och man byter endast tyget. Det kan vara bra att slå en kik i instruktionsmanualen som kommer med vagnen. För att byta från liggdelstyg till sittdelstyg i den undre ”kojen” lösgör man de två metallspännena i botten på liggdelen. Tyget är fäst med en dragkedja som går runt hela ramen varpå man sedan snurrar de två metallbågarna som sitter i botten på liggdelen uppåt. På så sätt kan man nu lösgöra dem ur sina fästen i ramen.

Visar ramen till den undre ”kojen”

 

Sittande läge på den undre sittdelen.

 

Selens utformning ser likadan ut som i den övre sittdelen. Den undre sittdelen kan justeras i två olika lägen, sittande och halvt upprätt. Vi har allra mest använt det halvt upprätta läget då Elle somnar lätt i vagnen.

 

Hur är det då att rulla Geo som syskonvagn?

 

 

Andreas var väldigt skeptisk till modellen i början. Den rullades under benämningen dubbeldäckaren eller läskbacken lite beroende på humör. Kvalitéerna är många och snabbt blev vagnen en favorit. Som syskonvagn är vagnen otroligt smidig. Jag tar mig fram överallt utan problem. Geo är smal och smidig som en enkelvagn i alla lägen men med möjligheten att rymma två barn. När både ligg och sittdel används behöver jag korta lite på mina promenadsteg. Jag vande mig snabbt med detta medan min man som är några cm längre än mig inte alls upplevt att han behöver tänka på det. När vagnen är i mono läge kan jag ta hur långa steg som helst.

Då båda barnen sitter i vagnen kan inte Arvid störa Elle vilket jag tycker är mycket positivt. Han når inte ner för att peta på henne eller kasta ner saker såsom han kan göra i vagnar där barnen sitter bredvid varandra. Hon får ligga ostört och sova i sin binge. Joolz Geo är otroligt skön att köra. Chassit har lite fjädring vilket gör att den inte känns stötig när jag är ute och går. Vi har provat vagnen i alla typer av väder och den är otroligt tålig. Den enda gången jag haft svårt att ta mig fram är när det är mycket snö på vägarna.

Att resa med Geo Vagnen är helt fenomenal att resa med. Både resa kort och långt. Varför köpa en resevagn när man kan använda sin ordinarie vagns alla finesser även utomlands. Sverige är enastående i framkant när det kommer till trottoarer och bra vägar. Därför reser jag hellre med min ordinarie vagn som har stora hjul. Andreas har även funnit ut ett sätt att packa vagnen där hjulen även skyddar för stötar.

Tillbehör till vagnen

Till Joolz vagnar finns många tillbehör att köpa. Vi har testat några av dessa.

Sidepack Jag insåg snabbt efter att Elle kom att tiden för snygga skötväskor var förbi. Nu gällde det att hitta en bra ryggsäck som gör att jag har båda händerna fria i alla lägen. Därför har jag inte provat skötväskan till Joolz Geo och kan därför inte yttra mig om den. Jag kan läsa mig till att den tål en maxvikt på 3 kg och jag vet att det finns små knappar på handtaget där en skötväska från Joolz kan hänga. Sidepacken har jag däremot använt mycket flitigt! Vilken underbar och enkel lösning för extra förvaring till en vagn. Jag använder sidepacken till bärselen för det mesta men har även använt den som skötväska för det allra viktigaste. Fästet till sidepacken fästs i chassit och man hänger lätt på väskan. Väskan har en rem som är förlängningsbar. Väskan har två ytterfickor för att snabbt komma åt småsaker.

Övre solskydd Det övre solskyddet fungerar som en förlängd keps till suffletten. Solskyddsdelen innehåller även ett tunt UV tyg som döljs genom en dragkedja. Med denna utfälld skyddas hela barnets kropp även mot de starkaste solstrålar och den funkar även som insektsnät.

Madrassöverdrag I en vagn är madrassens passform minutiöst noggrant framtagen för att passa perfekt och inte glappa. Ett madrassöverdrag med drag-på funktion underlättar verkligen bäddningen. Speciellt med ett nyfött barn där blöjan i regel läcker någon gång ibland är detta räddningen. Jag jämförde skillnaden mellan att bädda med Joolz egna lakan och ett vanligt babylakan. Det är faktiskt mycket smidigare med ett drag-på lakan. Ett tips är att klippa till en bit vätskeavstötande tyg att lägga mellan madrass och lakan.

Mugghållare Joolz egna mugghållare fästes lätt på ramen straxt under spärrarna som viker chassit. En mugghållare underlättar i vardagen även för mammor som mig som inte dricker kaffe. Vår mugghållare rymmer oftast en vattenflaska för stora och små att dricka ur.

Adapter set övre position Innan vi fick barn var det för mig en gåta varför man skulle vilja fästa babyskyddet på vagnen. När vi sedan blev föräldrar är det ett tillbehör som vi inte velat vara utan. Med hjälp av adaptern kan man fästa babyskyddet från bilen direkt på vagnschassit. Känslan som infinner sig när barnet somnat i bilen på väg till matbutiken, man parkerar och fäster babyskyddet på vagnen, får promenera runt i matbutiken och handla i lugn och ro och sedan står i kön till kassan med ett barn som fortfarande sover. Obeskrivligt tillfredsställande känsla!

Regnskydd I Sverige behövs regnskydd till vagnen. I detta fall behövs också två skydd till både den övre och den undre ”kojen”. Funktionsmässigt gör skydden jobbet. De är även supertunna och lätta att vika ihop. Det absolut bästa med skyddet är dess förvaring. En liten tyg ”bula” som man fäster i chassit i fram. I den lilla bulan får båda skydden plats och man behöver aldrig vara orolig att skyddet glömts hemma. För visst är det väl så att paraplyer brukar glömts hemma då man mest behöver dem?

”Bulan” som man förvarar regnskydden i

Myggnät Myggnätet har även UV skydd vilket gjorde att jag använde det på semestern under sov-promenader när solen gassade. Tyget är gjort i ”mesh” och släpper igenom vind. Jag skulle ändå vara vaksam om det är väldigt varmt ute utan bris och med mygg/uv-nätet på.

/Emelie

+ Utseendet! Jag ÄLSKAR looken på denna vagn! Färgerna, skinndetaljerna och vagnens utformning är magiskt fina.

+ Smidigheten är enastående. En dubbelvagn med en singelvagns bredd.

+ Kvalitén! Inget gnissel i chassit eller plastiga detaljer. Det är en vagn som håller länge.

– För kort sufflett både uppe och nere.

– Det tog en stund att vänja sig vid att få Elle på plats i den undre liggdelen då hon var nyfödd.

SparaSpara