Ditt barn och vatten

Att lära sig att simma är viktigt för att barnet så tidigt som möjligt ska lära sig livräddande färdigheter. Att lära sig att simma tidigt kan minska drunkningarna med 88%. Barnet behöver lära sig att hålla andan när det hamnar under vattnet, att vända tillbaka till det håll det ramlat i ifrån, sparka sig dit och ta sig upp. Att kunna rotera över till rygg, det enda läget där man kan vila och andas, är även det en livräddande färdighet.  

Vilken ålder rekommenderar du att barnet börjar i simskola?

Att lära sig att simma tidigt är viktigt ur ett drunkningsperspektiv. Det finns många andra anledningar till att börja simma tidigt. Vattenmiljön stimulerar barnets utveckling både socialt, intellektuellt och motoriskt. Simningen förstärker också kontakten mellan barn och förälder. Från 3 månaders ålder kan man börja simma, men det är aldrig för sent. Det är viktigt att det inte blir ett stressmoment. Tänk också på att du som förälder kan ”smitta” din egen rädsla för vatten om du inte får vägledning t ex i simskola. Ett barn är expert på att läsa av dina känslor och dina ansiktsuttryck. Om du har inställningen att det t ex är obehagligt att få vatten i ansiktet kommer barnet lära sig att också tycka det.

Jag har hört att bebisar kan andas i vattnet, stämmer det?

Nej, det stämmer inte. När barnet ligger i livmodern får det sitt syre via navelsträngen och så fort det föds ställs cirkulationen igång och barnet börjar använda sina lungor istället. Det finns ett antal nyföddhetsreflexer och en av dem är ”dykreflexen” som egentligen är flera olika reflexer. De gör att barnet håller andan reflexmässigt om det kommer vatten ner kring struphuvudet. Detta använde man sig av förr vid ”babysim”, men är inget man använder nuförtiden. Nu lär man i stället barnet att hålla andan viljemässigt redan innan det kommer under ytan första gången. Man ska aldrig dra eller trycka ned ett barn under vattnet. Det kan vara väldigt traumatiskt för både barnet och föräldern.

Vilka flythjälpmedel är de bästa?

Jag skulle inte säga ”flythjälpmedel”, för det är inte det vi vill ha. Tvärtom kan hjälpmedel som bara håller barnet flytande ge falsk trygghet för både barnet och föräldern och vara farliga.

Simhjälpmedel används för att hjälpa barnet att hamna i rätt simläge så att det även utan hjälpmedlet strävar efter att ligga så i vattnet. Ett bra simhjälpmedel är sådant att barnet ligger djupt ned i vattnet, i rätt simläge dvs horisontellt. Det får inte lyfta barnet för mycket utan barnet måste själv hålla sig aktivt för att hålla sig ovan ytan. Ett bra riktmärke är om barnets mun ligger i vattenytan när det inte sparkar och att munnen kommer upp några centimeter när det håller sig aktivt. Allt som håller barnet flytande ska begränsas till ca 5 min per 30 min eftersom vi inte vill att barnet ska bli beroende av simhjälpen. Vi vill alltid att barnet i första hand ska lita på sin egen kropp och veta om sina begränsningar i vattnet.

Hur gör man med barn som är rädda för vatten?

Om ett barn utvecklat rädsla för vatten måste man backa tillbaka till tryggheten och tilliten. Det är viktigt att man som förälder inte forcerar utvecklingen, men också uppmuntra barnet att närma sig vattnet successivt på ett lekfullt sätt. Som förälder kan man bidra mycket med att själv föregå med gott exempel och visa att det är roligt med vatten. 

Vad lär man sig först, bröstsim eller crawl?

Crawl är det absolut lättaste simsättet att lära sig och barnet kan lära sig det från ca 3 års ålder. Bröstsim är motoriskt mer komplicerat och därför är det först kring 6 års ålder barnet kan lära sig det. Men redan före 3 års ålder kan barnet simma huvudsakligen med ansiktet ned i vattnet med bensparkar. Man ska inte sträva efter att hålla upp huvudet för då ”tappar” barnet benen och därmed simläget.

Tips på simhjälpmedel i olika åldrar?

Redan när barnet är runt 6 månader gammalt kan det använda runda armringar med stabiliserande skumplast inuti. Då lär sig barnet att hantera sin kropp i vattnet genom att huvudet styr barnets position i vattnet. Att kunna ta sig fram självständigt i vattnet innan man ens kan göra det på land är härligt! Dessa armringar kan barn upp i åldrarna använda, men det är viktigt att det inte blir för mycket flytkraft.

För de äldre barnen kan det vara en poäng att använda Hajfena (Swimfin) eller Aquaplane som barnet har på ryggen och spänns fast runt barnets bål. Dessa hjälpmedel ger bara motstöd när barnet tappar simläget och hjälper barnet upp i horisontalläge igen.

Simfötter finns från storlek 22 och används dels för att barnet ska hitta simläget, men också för att barnet får så tydlig respons på sina benrörelser att det förstår hur det ska sparka effektivt. Många barn lär sig att simma med bara simfötter.

Vad är skillnaden på olika armringar?

Nu förtiden finns många olika armringar på marknaden och det kan vara svårt att förstå skillnaden på dem. Faktum är att det finns en hel del ringar som inte är godkända. På ringen ska det stå enligt vilka standards som de är godkända. För simhjälpmedel gäller EN71 och EN13138. Ringarna ska ha en färg som är tydlig att se på vattnet, s.k. signalfärg. Ringarna ska inte ha för mycket flytkraft utan ska stimulera barnet till att vara aktiv i vattnet. Det är också viktigt att de inte har några vassa skarvar mot huden. Skarvarna ska också vara dubbelsvetsade så att de inte spricker. Ventilen ska en backventil som inte pyser trots att ploppen är öppen. Ringen ska ha dubbla luftkammare med skumplast inuti den inre. Det räcker inte med att det finns skumplast i ringen, om den inte är omsluten. Ur ett miljöperspektiv kan man gärna också titta på förpackningen så att den inte är tillverkad av onödigt mycket plast.

Hur förhindrar man drunkning?

Använd inte flythjälp som en livförsäkring. Simhjälp används korta stunder för att barnet ska hamna i rätt simläge och stimulera simutvecklingen, inte som en barnvakt.

”Säkrare 3” är ett koncept där man tänker i flera skyddslager:

  • Säkrare vatten: Pooler ska alltid hägnas in och ha ett bärande pooltäcke så att inte barn kan falla i.
  • Säkrare barn: Börja simskola så tidigt som möjligt. Övervaka alltid barn i närheten av vatten.
  • Säkrare respons: Lär dig hjärtlungräddning så tidigt som möjligt så att du är förberedd vid en eventuell olyckssituation.

Glöm inte att ett barn aldrig kan bli vattensäkert och att en vuxen alltid måste övervaka barnet, hur vattenvant det än är. Drunkning hos ett barn beror tyvärr nästan alltid på att någon inte tagit ansvar och vaktat.

Ett tips för att tydliggöra vem som har ansvaret är att använda ett Badvaktararmband. Den som har ansvaret just då har armbandet på sig och ska denne titta i telefonen eller gå på toaletten måste denne lämna över armbandet till någon annan.

Vänliga hälsningar,
Ludmilla Rosengren

<

rekommenderade produkter